کد مطلب:295072 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

نام زشت عقده حقارت می آورد


اسامی زشت و نازیبا باعث عقده ی حقارت صاحب نام می گردد.

تاثیر نام زیبا برای انسان، كمتر از چهره و یا لباس زیبا نیست. همان طور كه چهره ی زشت و یا فقر و عدم تمكن از زیباپوشی، می تواند عاملی برای خود كوچك بینی و عقده ی حقارت گردد، نام زشت و مستهجن نیز، باعث خرد شدن شخصیت انسان می گردد. در این باره مطالبی جالب و خواندنی از كتاب «كودك از نظر وارثت و تربیت» نوشته حجت الاسلام محمد تقی فلسفی نقل می كنیم.

«یكی از علل احساس حقارت كه از دوران كودكی شروع می شود و می تواند مایه ی عقده ی حقارت گردد و ناكامیهایی به بار بیاورد، اسم بد، نام خانوادگی بد و لقب بد است. اسمی كه پدر و مادر روی كودك می گذارند، تا لحظه ی مرگ، شریك زندگی اوست، اگر بد و زننده باشد، پیوسته كودك را رنج می دهد، اطفال و بزرگسالان به وی می خندند و او را مسخره می كنند.

همان طور كه انسان میل دارد ساختمان صورت و اندامش، زیبا و موزون باشد، همچنین میل دارد تمام مظاهری كه او را نشان می دهند نیز قشنگ و زیبا باشند. اگر عكاسی از او عكس قشنگی بگیرد،


صد قطعه چاپ می كند و به تمام دوستان، به رسم یادگار می دهد، ولی اگر عكس بدی از او بگیرند نه تنها اجازه ی چاپ نمی دهد، بلكه كوشش دارد شیشه ی آن را هم بشكند (مراد از شیشه فیلم آن عكس است) و این اثر بد را به كلی محو نماید. موقعی كه می خواهد كارت تبلیغاتی تهیه كند، پول زیادی می دهد كه نویسنده ی خوش خطی اسم او را خیلی قشنگ بنویسد و روی كارت زیبایی در كمال ظرافت چاپ كند. زیبایی، یكی از عوامل محبوبیت است. زیبایی، رمز كامیابی و موفقیت است.

یكی از مظاهر مهم هر انسانی، اسم و نام خانوادگی اوست.

همان طور كه عكس هر كس، وسیله ی جلوه ی صاحب عكس در اذهان مردم است، اسم هر شخصی نیز حاكی از صاحب اسم و مجرای ظهور اوست. همان طور كه آدمی از زبیایی عكس خود لذت می برد و از بدی عكس، رنجیده خاطر و آزرده می شود، از نام قشنگ هم مسرور می شود و از اسم و نام خانوادگی بد، رنج می برد. عكس بد را می توان پاره كرد و به آسانی محو نمود، ولی تغییر اسم و نام خانوادگی بد، بسی دشوار و مشكل است.